Tuesday, October 26, 2010

Minggu keduabelas - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya tujukan buat Encik Amran dan rakan-rakan seperjuangan sekalian. Minggu ini kelas dimulakan dengan Ujian Pendengaran dimana setaiap pelajar harus mendengar Video yang dimainkan kemudian menjawab soalan berdasarkan video tersebut. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik dan menjawab soalan dengan penuh berhati-hati. Selesai sesi Ujian, sesi pembelajaran dimulakan dimana Encik Amran mempelkenalkan satu lagi tajuk baru kepada kami iaitu Gendang 24 musim.

Gendang 24 musim ini dikatakan telah diasaskan oleh seorang guru muzik yang bernama Encik Wei Chong di Johor Bharu pada 12 jun 1988. Peralatan telah di import atau dibeli dari negara China. Gendang 24 musim ini juga berasas kepada musim pertanian di Negara China. Nama musim itu ditulis pada gendang dengan kaligrafi Cina. Musim besar iaitu musim bunga, musim panas, musim gugur, dan musim dingin dihabagikan kepada enam musim kecil. Musim kecil ini berkait dengan jadual perkerjaan petani di negara China. Mengikut kalendar China, petani tahu masa mereka patut membajak tanah, menyemai, menuai, damn aktiviti-aktiviti pertanian yang lain. Kareorafi pergerakan pemuzik juga mengikut aksi-aksi pertanian dan mempamerkan susasana meriah.

Semasa persembahan, pemain drum akan memakai kostum tradisional lelaki Cina. Mereka juga menggunakan prop lain seperti topeng, bendera berwarna warni dan kain panjang berwarna. Persembahan ensembel ini tidak terhad kepada perayaan besar kaumCina sahaja, malah turut dipersembahkan dalam majlis-majlis raja kerajaan.

Alat muzik yang digunakan pula ialah 24 buah gendang Shigu, iaitu drum tarian Singa. Terdapat juga menggunakan gendang longgu. gendang ini hampir sama dan merupakan gendang besar berbentuk tong. Gendang ini mempunyai satu muka kulit kerbau atau lembu pada bahagian atas yang dipaku pada bahan kayu dengan paku besi. Di dalam gendang ini terdapat beberapa dawai besi seperti spring yang memberikan warna ton istimewa. Gendang ini juga mempunyai Konsep Jie Qi dimana dijadikan panduan buat petani.

Sekian sahaja nurkilan saya buat kali ini, akan bersambaung semula kerana mata hampir terlelap. sekian, Assalamualaikum
Teruskan Membaca...

Monday, October 11, 2010

Minggu Kesebelas - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam muhibah buat encik Amran dan rakan-rakan seperjuangan sekalian. Alhamdulillah Allah masih memberikan saya dan kita semua kesihatan yang berpanjangan dan dapat sama-sama kita melalui sesi pembelajaran seperti sediakala. Kali ini, kumpulan terakhir telah membentangkan tajuk yang amat menarik minat saya iaitu Wayang Kulit.

Saya berasal dari kelantan, dan wayang kulit amat popular di sana sehingga sekarang. Saya pernah melihat persembahan wayang kulit di kelantan bersama keluarga. Jika tidak kita hayati dan fahami estetika yang ada pada wayang kulit ini, kita pasti mengatakan ia bukan suatu yang menarik. Pada pandangan saya, orang tua mahupun golongan warga emas ini sebenarnya yang lebih menghargai apa itu estetika dan warisan. Mereka begitu menyayangi warisan kita dan amat menghargai. mereka pasti akan memuji dan menceritakan menariknya warisan kita. Ini saya alami sendiri bersama keluarga saya dimana ayah saya amat meminati lagu tradisional, pakaian tradisional, dikir barat, wayang kulit dan sebagainya. Menurutnya, kesenian itu mula menghilang dibawa arus zaman.

Berbalik kepada wayang kulit, kumpulan ini memulakan perbentangan mereka dengan persembahan wayang kulit. Hal ini amat menarik dan memberikan pengalaman baru kepada semua pelajar. Malah saya sendiri berasa begitu teruja dan merasakan diri seperti berada di negeri kelahiran, Kelantan. Wayang kulit mempunyai beberapa jenis, wayang kulit melayu, wayang kulit jawa,wayang kulit utara dan wayang kulit kelantan. hanya wayang kulit jawa yang menggunakan gamelan, oleh itu bunyi muziknya sedikit berbeza dengan wayang kulit lain. wayang kulit juga mempunyai watak-watak yang tersendiri dan mempunyai ceritanya. Tok dalang, iaitu orang yang memainkan wayang kulit wajib menghafal semua cerita itu dan watak-watak yang ada. Tok Dalang juga memainkan semua watak dengan suara yang bereza. Malah, tok dalang juga harus menggerakkan patung tersebut dan menukar patung-patung lain. Patungnya diperbuat daripada kulit lembu atau kambing dan mempunyai rupa yang pelbagai mengikut watak-watak. Jika dulu ceritanya lebih kepada epik, tetapi sekarang lebih membawa isu semasa dan banyak diselitkan unsur-unsur jenaka.

Sehingga kini, wayang kulit masih wujud di kelantan. Walaupun orang ramai sering melupakan dan tidak mengendahkan, adalah tanggungjawab kita untuk memulihkan keadaan itu. Jika dulu negara kita dijajah, tetapi sekarang pemikiran kita pula dijajah sehingga lebih sukar untuk memrdekakanya. Sama-sama kita renungkan, jika bukan kita yang menghargai dan memelihara warisan kita, adakah orang barat yang menghargainya? tahniah kumpulan wayang kulit dan semua kumpulan yang telah membuat perbentangan. Sebenarnya kursus ini juga satu langkah untuk kita memulihkan dan memeliharan warisan atau muzik tradisional di negara kita. Akhir kata, salam kemaafan buat semua dan Assalamaualaikum..
Teruskan Membaca...

Monday, October 4, 2010

Minggu kesepuluh - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah kita masih dapat meneruskan sesi pembelajaran ini. Dua kumpulan telah membentangkan tajuk yang cukup menarik dan amat menarik perhatian saya.

Kumpulan pertama telah membentangkan tentang nobat dimana nobat hanya dimainkan di istana apabila mempunyai upacara-upacara yang tertentu. Jika ia dimainkan bukan untuk upacara tersebut, ia adalah salah di sisi undang-undang. Nobat hanya terdapat di negeri kedah, selangor dan perak. setiap negeri mempunyai balai nobat dimana semua peralatan nobat disimpan disitu dan tidak boleh dibawa kesana-kemari sesuka hati. Nobat dimainkan oleh orang Kalur di istana, dan hanya keturunan beliau yang terus memainkan nobat ini. Walaupun terdapat sedikit perbezaan nobat dari negeri-negeri yang berlainan, tetapi fungsinya tetap sama dan diamainkan di istana. Syabas saya ucapkan kepada kumpulan nobat kerana anda semua membuat saya semakin berminat mengetahui tentang nobat. saya juga baru menyedari bahawa Kelantan tidak mempunyai nobat, tetapi mempunyai ensembel muzik yang lebih kurang sama cuma digelar dengan nama lain. pada perkiraan saya, nobat adalah sesuatu yang amat menarik dan merupakan keunikan di negara kita.

Kumpulan kedua membentangkan tentang Orchestra cina moden dimana mereka menceritakan dari mana asal usulnya dan bagaimana ia tersebar ke marata-rata tempat sehingga dikenalai. Alat-alat muzik muzik ini amat menarik perhatian saya. bunyi yang dihasilkan amat unik. Kumpulan ini juga menunjukkan video-video temuramah mereka bersama pemain ochestra cina ini dan ianya amat menarik. Pelbagai alat muzik yang baru saya kenali. Muzik yang dimainkan juga amat menarik. Kumpulan ini memberikan penerangan yang jelas dan ini memberikan gambaran yang baru kepada saya apa itu muzik ochestra cina moden. Tahniah kepada mereka.

Secara kesimpulannya, kedua-dua pembentang memberikan pembentangan yang menarik malah memberi informasi baru yang tidak kami ketahui. Cara penyampaian pembentangan juga amat menarik dan semoga usaha ini boleh dipertingkatkan lagi kepada kumpulan-kumpulan yang seterusnya. Sampai disini saja nurkilan saya pada kali ini, akhir kata dari saya, Selamat maju jaya buat semua teman-teman. Assalamualaikum
Teruskan Membaca...

Saturday, September 25, 2010

Minggu kesembilan - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya tujukan buat Encik Amran khususnya dan buat teman-teman seperjuangan sekalian. Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi dengan limpah kurnianya kita masih berkesempatan untuk sama-sama menimba ilmu dengan keadaan yang sihat dan sempurna. Minggu ini kempulan pembentang membentangkan tajuk Mak Yong yang amat menarik pada pandangan saya. Jika sebelum ini kita didedahkan dengan Menora, dan sekarang tibalah pula kita mengupas tentang Mak Yong.

Kelas hari ini dimulakan dengan tarian mengadap rebab dimana salah satu upacara wajib sebelum Mak Yong dimainkan. Semua pelajar diminta menari dan ini merupakan pendekatan yang amat menarik dari pihak pembentang. Pengalaman yang baru dalam hidup saya apabila belajar menari bersama-sama rakan sekelas pada waktu itu juga. Walaupun menghadapi pelbagai kesukaran kerana tidak pernah mempelajari tarian ini, tetapi ia amat menyeronokkan. Pembentang menerangkan setiap pergerakan dari segi lenggok badan, pergerakan tangan, kaki dan lain-lain lagi.

Sekarang saya akan ceritakan serba sedikit apa yang telah saya fahami tentang Makyong ini. Makyong merupakan dramatari ataupun senilakon dimana ia menggabungkan unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Ia dikenali di Terengganu, Patani, Kelantan, Kedah, Perlis serta di Kepilauan Riau Indonesia. Persembahan ini bertujuan untuk hiburan, cara perubatan dan sembah guru. Kepada pelajarnya yang telah ingin mengajarkan tarian ini kepada orang lain dia harus melakukan 'sembah guru'. Namun kini Makyong dipersembahkan dalam bentuk taridra untuk pertunjukan peringkat antarabangsa. Makyong merupakan persembahan tradisi di kampung dan kebanyakkan peranan dilakukan oleh wanita dalam persembahanya. ceritanya berasaskan cerita rakyat tradisi dengan watak raja, dewa dab pelawak.

Makyong dipercayai wujud sebelum kedatangan islam dan usia sebenar adalah tidak pasti. namun, menurut hikayat Patani, Makyong dibawa ke Kelantan lebih 200 tahun dahulu dan kemudian ia berkembang ke kedah dan lain-lain negeri lagi. Ia dipentaskan sebagai pementasan Diraja di bawah naungan Kesultanan Kelantan sehingga 1920-an. Semasa di Patani makyong dipersembahkan di istana dan kemudian berkembang ke merata-rata kampung tanpa naungan istana. Terdapat tiga pendapat tentang sejarah Makyong ini wujud. Antaranya ialah, lagenda biasanya mengaitkan tarian dengan semangat padi yang digelar Mak Hiang. Ia dipertontonkan oleh semua lapisan masyarakat untuk menghormati semangat padi, berterima kasih pada tuaian atau merawat penyakit. pada masa dulu, permainan ini dipersembahkan sebaik sahaja selepas orang-orang kampung selesai menuai padi di bendang.

Persembahan Makyong mula merosot apabila nilai-nilai penari-penari makyung mula hilang. Hal ini kerana, kisah-kisah sumbang diantara penari-penari makyong dengan penonton yang tidak harus berlaku. Malah, penceraian suami isteri serta meninggalkan anak-anak merupakan satu perkara biasa dalam kalangan mereka. Oleh itu, pandangan masyarakat terhadap penari mula merosot dan mereka mula hilang kepercayaan terhadap moral mereka. Kemasukan pengaruh-pengaruh barat lagi membuat Makyong semakin hilang. Walaupun demikian, Makyong dihidupkan semula apabila kewujudan kumpulan Seri Temenggung di Kota Bharu yang dipimpin oleh Cik Khatijah Awang. Hal ini memulakan suatu fasa baru dalam sejarah Makyong. Penubuhan-penubuhan kumpulan-kumpulan teater Kampung Temenggung ini menyebabkan Makyong mula menarik perhatian orang ramai di kampung-kampung di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Makyong mempunyai tujuh jenis persembahan yang wujud iaitu Makyong Patani, Makyong Kelantan, Makyong Kedah, Makyong Laut, Makyong Riau, Makyong Medan dan Makyong Kalimantan. Dari ketujuh-tujuh jenis itu, hanya tiga jenis yang terkenal di Malaysia iaitu Makyong Kelantan, Makyong Kedah dan Makyong Laut. Dikatakan cerita-cerita makyong diambil dari Menora atau dipinjamkan dari cerita-cerita wayang kulit atau daripada cerita bangsawan. Ini kerana Makyong, Wyang kulit dan Bangsawan merupakan rumpun genre teater tradisional. tema yang mendasari cerita-cerita makyong adalah merupakan mitos percintaan anak-anak raja dan dewa-dewa, kisah pengembaraan dan juga kehidupan di istana. makyung juga dikatakan berkaitan dengan dua alam iaitu alam dunia dan alam ghaib (alam kayangan Dewa-dewi). Oleh itu, cerita-cerita ini dianggap sebagai roman dan saga.

Pada masa dahulu, Makyg dimainkan oleh pelakon-pelako wanita yang cantik dan mereka melakoankan watak lelaki kecuali watak lucu. Kebimbangan atau kemungkinan pemaisuri atau puteri-puteri raja akan jatuh cinta kepada pelakon Makyong menyebabkan pelakon Makyong terdiri dari kaum wanita. Kisah yang dipaparkan berkait dengan kehidupan raja-raja. Oleh itu, ia menonjolkan nilai estetika yang tinggi pada persembahan Makyong. Watak-watak dalam persembahan ini ialah Pak yong, Makyong, Peran, Dayang atau Inang, Dewa, Tok wak, Jin dan watak binatang. Pakaian Pakyong dan Makyong adalah sama. Perhiasan kepala dibuat dari baldu membentuk mahkota berhiaskan batu permata dan memakai sunting malai di telinga. pakyong membawa seikat rotan dalam persembahan.

Alat-alat muzik makyong yang utama ialah rebab tiga tali, sepasang gendang dan sepasang tetawak. Rebab dimainkan oleh Tok Minduk, malah Tok minduk ini yang menentukan tinggi rendah suara Makyong. Anatara alat muzik lain ialah canang, kesi dan serunai. Muzik makyong yang paling menarik minat penonton ialah muzik rebab. ia membentuk suasana dan menggambarkan emosi serta perasaan di setiap adegan. muzik ini, mengiringi tarian dan nyanyian malah ia menandakan permulaan dan penamatan adegan-adegan keluar. Irama Makyong pula menggunakan rangka gingan tertentu iaitu gendang anak dan ibu. Ia memainkan corak tertentu bagi setiap lagu makyung dan menghasilkan empat timbre tertentu bergantung kepada teknik memukul kulitnya iaitu cak, ting, duh dan pak. Corak-corak irama atau rentak yang tertentu terdii daripada 4 atau 8 bit. ia digabungkan dalam pelbagai cara untuk menyampaikan rentak yang lengkap dalam lagu makyong. hampir semua lagu makyong mempunyai tempo yang perlahan. Melodi pula dipersembahkan oleh seorang penyanyi atau pemain alat muzik rebab. kedua-dua bahagian muzikal ini dimainkan pada waktu yang sama dan mempunyai tekstur heterofoni.

Kesimpulanya, Makyung merupakan dramatari yang mempunyai cerita-cerita dan dilakonkan oleh wanita. Muzik serta tarian makyong amat menarik. Oleh itu, banyak yang telah saya pelajari pada minggu ini tentang Makyong. Sekian sahaja nukilan saya, sekian.. Assalamualaikum
Teruskan Membaca...

Thursday, September 16, 2010

Minggu kelapan - Jurnal Refleksi


Assalamualaikum dan Salam Lebaran buat Encik Amran dan rakan-rakan seperjuangan sekalian. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih berkesempatan untuk sama-sama meneruskan pembelajaran kita. Walaupun saya sedikit terlambat, tetapi banyak yang ingin saya kongsikan bersama dengan kawan-kawan semua tentang pengalaman saya semasa menjalankan kajian lapangan tersebut.

Menora merupakan dramatari dimana ia dimainkan dalam bentuk drama dan diselitkan dengan tarian-tarian mengikut cerita yang dipersembahkan. Menora juga dikatakan mempunyai 12 buah cerita asal yang diambil oleh kitab-kitab mahabrata. Namun begitu, terdapat 7 buah cerita asal yang telah pun diubahsuai. Menurut yang kami temui melalui laman web dan tayangan video, menora juga bertujuan untuk perubatan. Oleh itu, ingin saya tekankan disini, menora ini mempunyai beberapa tujuan dan mungkin sedikit perbezaan daripadatujuan tersebut. Menora dimainkan untuk keagamaan (spritual), persembahan dan perubatan. Jika ia dimainkan untuk keagamaan dan perubatan, ia mempunyai unsur animisme yang mana menyediakan makanan untuk makhluk halus. Jika menora dimaikan untuk tujuan persembahan, ianya diselitkan dengan unsur-unsur jenaka untuk menarik minat penonton.

Kajian lapangan yang telah kami selesaikan adalah di Uitm Puncak Perdana, dimana kami menemui seorang karyawan tamu tarian menora iaitu Encik Haji Mohamed Tharuwat bin Haji Ismail Bakti. Beliau juga merupakan seorang jurulatih tarian kementrian Kebudayaan 1966. Beliau amat berpengetahuan terutama tarian menora kerana ia telah diperturunkan oleh ayahnya sendiri. Menurut beliau, menora berasal dari Narathiwat, namun begitu, jika kita imbas kembali kepada sejarah, Narathiwat sebelum dijajah oleh siam adalah masih di kelantan. oleh itu, dia tetap menegaskan bahawa menora itu berasal dari kelantan. hingga kini, meora ini masih aktif di Kelantan terutama di Bachok dan Tumpat Kelantan. Beliau turut memperkenalkan kami kepada pemain-pemain menora yang masih aktif di Kelantan menerusi gambar-gambar simpananya. Seterusnya, beliau menjelaskan bahawa menora wujud sebelum kedatangan islam, oleh itu ia dimainkan mengikut cara Buddha di istana contohnya bacaan mantera. nAmaun setelah kedatangan islam, menora ini dilarang dimainkan di istana kerana turut mempunyai unsur lucah. Pemain menora melakukan apa-apa aksi dengan sewenang-wenangnya tanpa mempunyai batas yang sepatutnya. Drai situ, menora mula dimainkan di luar istana dan berkembang kepada rakyat jelata. Namun, terdapat banyak persembahan menora dimainkan di kuil sebagai upacara keagamaan.

Menurut Sumber yang diperolehi dari Internet, terdapat tiga pendapat yang bercakap tentang penceritaan Menora. Pendapat pertama mengatakan Raja hanya mempunyai seorang puteri tetapi pendapat ketiga mengatakan Raja mempunyai seorang puteri dan seorang putera. Mereka juga memberikan pendapat yang berlainan iaitu bagaimana puteri kesyangan Raja mengandung dan telah dihalau keluar dari istana. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, sila baca dengan lebih teliti ‘Cerita asal-usul Tarian Menora dari Guru Menora di Songkhla’.

Setelah kami menebual En Tharawat, dia juga memberikan pendapat yang berbeza tentang asal usul atau penceritaan Menora ini. Ini merupakan kisah yang diceritakan oleh Encik Tharawat kepada kami dari sumber yang diperolehinya.:

Pada suatu ketika dahulu terdapat seorang raja yang memerintah sebuah kerajaan di Thailand. Istananya terletak diantara Songkla atau Phatthalung. Raja tersebut mempunyai seorang anak tunggal iaitu Puteri Sri Mala. Puteri sangat suka bermain bersama kawan-kawanya semasa kecil. Dikatakan dia mempunyai ramai kawan semasa kecilnya kerana sifatnya yang peramah. Pada suatu hari, mereka bermain permainan baru dimana puteri akan duduk di atas sebuah kerusi dan kawan-kawan puteri dikehendaki memainkan muzik.

Alatan yang digunakan pada ketika itu ialah tempurung kelapa, buluh, batu dan apa sahaja yang boleh menghaslkan bunyi. Semasa rakan-rakanya memainkan muzik, puteri akan menari sambil menyanyi. Mereka merasakan permainan itu sangat menyeronokkan sehingga mereka berjaya menghasilkan satu rentak muzik yang merdu. Pada suatu ketika, lalu sekumpulan pemuda bertanyakan apa nama permainan yang dimainkan oleh mereka. Puteri memberi jawapan kepada pemuda tersebut iaitu ‘ MENORA’. Di sini bermulalah dimana permainan ini mula mendapat nama. Namun, dari hari ke sehari puteri leka dengan menari dan lupa pada tangguangjawab lain. Raja menegur puteri supaya melebihkan pelajaran kepada hal ehwal Negara. Raja mula murka apabila puteri tidak mengendahkan nasihat dan teguranya.

Puteri serta kawan-kawanya dihalau keluar dari istana dan dihanyutkan mengunakan rakit sehingga mereka akhirnya berlabuh di sebuah pulau bernama pulau Si Chang atau pulau Kew. Di pulau inilah penempatan mereka yang baru. Bermula di pulau ini juga, tarian Menora semakin menjadi-jadi di mainkan oleh mereka. Mereka akan bercucuk tanam di siang hari manakala pada sebelah malam pula Menora akan dimainkan. Puteri Sri Mala bermain Menora di pulau tersebut sehinggalah dia berkahwin dan melahirkan seorang putera yang diberi nama Thep Sing Horn. Puteri Sri Mala mula mendedahkan tarian Menora kepada anaknya sejak dari kecil lagi. Apabila puteranya meningkat dewasa, tarian ini dimainkan sepenuhnya oleh putera Thep dan Puteri Sri Mala hanya menjadi pemerhati sahaja.

Pada suatu petang, Putera Thep terlelap di bawah sebuah pohon ketika dia sedang berehat. Putera Thep bermimpi bahawa turunnya seorang Dewa dari kayangan lalu mengajarkannya tentang 12 kisah. Kisah ini hendaklah dimainkan bersama tarian Menora. Apabila Putera Thep tersedar dari mimpi, dia cuba mengingati apa yang diperolehi dari mimpi tersebut. Selesai mengingat kesemua kisah tersebut, Putera Thep pulang ke Rumah. Bermula dari itu, tarian ini mula diubah supaya dapat disesuaikan dengan kisah yang dimainkan. Jika dulu, hanya Sri Mala yang menari dan menyanyi, tetapi di zaman Putera Thep dia memerlukan lebih dari lima orang untuk menghasilkan lakonan yang baik.

Semenjak dari itu, tarian Menora mesti mempunyai satu atau lebih untuk menjadi Nang dan hendaklah mempunyai Tok Perang. Melalui perubahan yang dilakukan oleh Putera Thep, tarian Menoara ini menjadi teramat popular di pulau tersebut dan pulau bersebelahanya. Tarian Menora ini terus menjadi bualan dari mulut ke mulut sehinggalah sampai kepada pengetahuan raja. Raja tersebut adalah ayah kepada Sri Mala dan juga datuk kepada Putera Thep. Raja teringin melihat sendiri tarian Menora itu lalu mengarahkan pembesarnya membawa tarian tersebut ke istana.

Setelah dijemput untuk membuat persembahan di istana, putera Thep dan rombonganya bertolak ke istana kecuali Sri Mala. Setelah sampai di istana, raja tidak tahu yang akan mempersembahkan tarian tersebut adalah cucunya sendiri begitu juga dengan putera Thep. Setelah selesai melakukan persembahan, raja mula menanyakan di mana putera Thep mempelajari tarian tersebut. Putera Thep menceitaka tentang latar belakang keluarganya dan siapakah ibunya. Setelah raja mengetahui bahawa yang berada di hadapanya adalah cucunya sendiri, raja begitu gembira dan menyesal kerana menghalau Sri Mala keluar dari istana dahulu. Bagi menebus kesalahanya, raja membawa semula Puteri Sri Mala dan Putera Thep untuk tinggal bersamanya.

Semasa tinggal di istana inilah persembahan dan tarian semakin menarik kerana kerana di beri pemberian raja iaitu mahkota, baju serta pakaian yang lebih menarik lagi. Tarian ini semakin diminati oleh masyarakat dan mula tersebar hingga ke seluruh Thailand. Ramai mereka yang telah berguru dengan Putera Thep antaranya ialah Si Lum Chei, Rean Thong, Khon Kew, Raja Prak Cit dan ramai lagi. Mereka inilah yang meneruskan lagi tarian Menora selepas Putera Thep.

Menurut sumber ini juga, sejarah tentang kemasukan menorah ke Kelantan tidak dapat dipastikan siapakah orang pertama yang membawa masuk menora ke negeri itu. Ini kerana menora dibawa masuk ke Kelantan melalui dua jalan iaitu darat dan air. Menurut sumber juga, Salah seorang yang membawa masuk menora ke negeri Kelantan dikenali sebagai Menora Chuai. Beliau membawa masuk tarian Menora ini melalui darat iaitu kampong Teresek yang terletak di Pasir Mas,

Dalam Menora terdapat tiga watak utama iaitu Perwira, Srikandi dan Tok Perang. Tok perang biasanya akan membawa dialog-dialog yang lucu. Kadang-kadang terdapat dua orang tok perang di dalam persembahan menora ini. Jika dahulu, watak perempuan dibawa oleh lelaki berambut panjang, tapi kini watak perempuan dimainkan oleh perempuan. Namun begitu, di Thailand, tarian Menora ini dikatakan hanya dimainkan oleh wanita sahaja. Manakala di Kelantan dan Kedah, persembahan dimainkan oleh lelaki dan perempuan. Menurut Encik Tharawat, dalam permainan Menora harus mempunyai Pak Sitong, Inang dan Perang. Watak-watak ini mungkin sama dengan watak-watak yang disebutkan tadi tetapi nama yang berbeza. Menurutnya lagi, Inang adalah watak dayang dan Perang pula adalah pengasuh dalam istana. Perang biasanya akan memakai Topeng dan membawa watak jenaka. Watak-watak yang dimainkan semasa persembahan Menora adalah mengikut cerita yang akan dipersembahkan.

Busana ataupun kostum menora juga tidak kurang hebatnya. palakon lelaki memakai baju lengan pendek dan berseluar panjang yang berwarna-warni. di kepalanya mempunyai mahkota tinggi yang disebut kecopong atau CHA DA, berskaf merah, bertali pinggang, berselandang kain yang bercorak-corak, kain kuning hijau, sehelai kain bercorak yg dgantung pada pinggang, bersarung kaki, sepasang sayap, rantai dan bersarung kuku yang panjang melenting. Pelakon perempuan pula hampir sama dengan lelaki cuma tidak memakai kecopong. Peran pula memakai topeng yang berbentuk jenaka dan berselendang. Akhir sekali, ahli muzik pula berpakaian bebas. untuk maklumat yang lebih lanjut, sila layari bolg kami - Menora.

Kebiasaanya persembahan Menora dilakukan pada waktu malam dan berakhir bergantung kepada cerita yang dipersembahkan. Antara alat-alat muzik utama Menora ialah geduk, canang, pi nai, gedombak, cerek dan kesi. kedudukan alat muzik dalam persembahan Menora adalag secara bulatan dan pelakon dan penari membuat persembahan di tengah-tengahnya.Tarian dan lagu pula dikatakan datang bersama Drama tari. Anatara tarianya ialah gerak tari burung kinaree, gerak tari masuk, tarian penjuru besar, tarian penjuru kecik dan gerak tari labah-labah.

Sewaktu kami memilih tajuk ini, secara jujurnya kami katakan kami tidak tahu menahu lansung apa itu menora dan sumber yang kami temui di internet amat terhad. Sehinggalah kami mula mencari cd video tentang menora di perpustakaan. disitu kami mula memahami apa itu menora. Kemudianya kami mula mencari seseorang yang boleh kami buat sebagai rujukan yang kuat untuk mengetahui lebih mendalam tentang menora. disitulah kami mula menemui En Hj Tharawat. Walaupun cukup sukar untuk kami sampai kesana hanya menaiki bas, namun, itulah pengalaman yang paling indah kerana dapat bersama-sama seseorang yang cukup berpengalaman dalam bidang ini. beliau dulunya belajar di Narathiwat dan beliau juga sering membuat persembahan di luar negara. Walaupun beliau sepatutnya diberi gelaran kerana sumbanganya, namun bukan itu yang dikejar. Katanya, cukuplah jika kita generasi baru dapat terus mengekalkan Tarian Menora ini agar tidak dilupakan kerana kesenian nenek moyang kita itu lebih berharga. Beliau juga berpesan kepada kami, untuk mengekalkan muzik tradisional ini mungkin memerlukan sedikit perubahan misalnya penceritaan yang jenaka, mahupun membuat cerita yang boleh menarik remaja zaman kini, tetapi masih diselitkan tarian dan muzik yang asli. Oleh itu, saya serta rakan-rakan juga menyeru kepada semua, sama-sama kita menjaga muzik tradisional kita, bukan sahaja menora malah semunya agar tidak ketinggalan. Jangan kita jadikan unsur-unsur animisme sbg penghalang, jika ianya bercanggah agama, kita boleh ubahnya sedikit supaya tidak mnggunakan unsur syirik tetapi mengekalkan keaslian muzik serta tarianya. Dengan itu, tidak ada halangan untuk kita meneruskan warisan nenek moyzng kita supaya generasi akan datang turut merasai kesenianya. Sekian dari saya, Wassalam


Teruskan Membaca...

Monday, August 30, 2010

Minggu ke-7 - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam MERDEKA buat Encik Amran serta rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Alhamdulillah pada minggu lepas dua kumpulan telah membentangkan hasil kerja mereka dengan tajuk dan hasil perbentangan yang cukup menarik. Tajuk yang dibentangkan kali ini adalah Keroncong dan Kuda Kepang.
Keroncong antara muzik tradisional yang masih popular dan diminati oleh masyarakat melayu di negara kita. Keroncong dikatakan dibawa oleh orang Portugis pada zaman penjajahan dahulu, tetapi ada juga yang mengatakan alat-alat muzik keroncong berasal dari barat. Seni dikaitkan dengan seni muzik dari Portugal kerana alat Ukulele yang sangat dominan di negara itu. Muzik ini juga dikatakan antara kacukan alat muzik barat dengan gamelan. Muzik ini mula bertapak di Malaysia sekitar tahun 1940an. Muzik ini dibawa oleh orang jawa semasa berdagang atau mencari kerja disini. pada mulanya lagu-lagu yang dinyanyikan adalah lagu-lagu dari Indonesia, tetapi lama kelamaan, kita mula mencipta lagu kita sendiri.
Antara alat-alat muzik keroncong ialah viola(violin), seruling(flute), gitar, ukulele(cuk), tenor banyo(cak), cello dan double bass. Jika dilihat pada mata kasar, mungkin kita tidak perasan perbezaan antara cak dan cuk. Cuk mempunyai 4 tali manakala cak mempunyai 3 tali sahaja. Muzik keroncong mempunyai empat ciri khas iaitu Form, Jenis dan rentak. Form lagu biasanya bergantung kepada jenis keroncong. Keroncong Asli biasanya menggunakan form A-B-C dan dinyanyikan sebanyak dua kali, manakala keroncong Langgam membentuk form A A B A. Keroncong Stambul pula hanya menggunakan form A-B. Berbeza pula dengan Keroncong Ekstra
kerana ia menyimpang dari ketiga-tiga jenis keroncong tersebut. Keroncong ini bersifat riang dan jenaka dan ianya sangat terpengaruh oleh bentuk-bentuk lagu tradisional.
Seterusnya, saya berbalik kepada Kuda Kepang. Tarian kuda kepang ini juga amat unik dan sering dikatakan berkait rapat dengan unsur-unsur 'spirit'. Saya amat meminati tarian kudang kepang ini walaupun kadang-kadang gerun melihat persembahan mereka walaupun hanya di 'youtube'. Menurut sejarah, Tarian kuda kepang ini berasal daripada Jawa dan ianya telah wujud sebelum berlakunya perkembangan islam. Tarian kuda kepang ini dimainkan dalam upacara pemujaan dan dipercayai juga tarian ini dapat membersihkan desa daripada ganguan-ganguan roh-roh jahat, malapetaka dan penyakit. Kemudian tarian ini mula berkembang di seluruh Nusantara apabila datangnya pedagang-pedagang dan penghijrahan orang jawa di tanah melayu. Terdapat pendapat mengatakan ia dicipta oleh wali songo sebagai tarikan dalam usaha untuk menyebarkan agama islam di Tanah Jawa.
Alat-alat muzik yang terdapat dalam Tarian Kuda Kepang ini ialah gendang jawa, gong, jidur, kenong kuda kepang, saron peking, angklung dan bonang. Kostum yang terdapat dalam tarian kuda kepang ini ialah pakaian tradisi Jawa Kuno, seluar dijahit dengan batik jawa dan ketopang atau tengkolok. Persembahan tarian kuda kepang ini dipersembahkan di tempat terbuka dan selalunya sebelum tarian dimulakan, tok bomoh akan membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda. Setiap penari juga akan memacu kuda mengikut rentak dan irama lagu. Semasa persembahan ini, penari-penari sering kali melakukan pergerakan yang aneh dan luar biasa seperti melompat dan lain-lain lagi. Kononya juga, jika alaunan muzik tidak rancak, penari-penari akan menerkam atau menendang pemain muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Bilangan pemain pula seramai 25 orang iaitu 8 orang penari, 5 orang pemain muzik, 2 orang bertindak sebagai bomoh pemulih dan 9-15 orang penjaga kawasan. Terdapat juga pantang larang yang harus dituruti antaranya haruslah menjampi sebelum membuka gelangang, memberi pengeras, tidak boleh melihat kain berwarna merah dan sebagainya.
Secara keseluruhanya, kedua-dua tajuk amat menarik dan mempunyai keistimewaan masing-masing. Sehingga sekarang saya mesih meminati lagu keroncong, dan dengan pengetahuan yang baru saya pelajari, barulah saya memahami keroncong yang sebernanya. kuda kepang pula merupakan antara muzik tradisi yang menarik dan unik. Oleh itu, walaupun tidak secara terperinci saya terangkan di sini, banyak yang telah saya pelajari dan boleh diaplikasikan dalam pembelajaran saya sebagai pelajar muzik.
Teruskan Membaca...

Saturday, August 21, 2010

Minggu keenam - Jurnal Refleksi

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat Encik Amran dan rakan-rakan seperjuangan sekalian. Alhamdulillah, walaupun di bulan ramadhan ini, kita menahan lapar dan dahaga, namun suasana kuliah serta sesi pembelajaran dapat berjalan seperti biasa. Keceriaan dan keseronokan dapat digambarkan melalui video serta gambar-gambar yang telah diambil semasa sesi pembelajaran pada minggu lepas. Sejujur dan seikhlas hati saya mengatakan, saya semakin meminati kursus ini dan diibaratkan 'tertunggu-tunggu' hari Rabu untuk kuliah seterusnya. Tajuk yang dibincangkan semakin menarik dan ditambah pula dengan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan pembelajaran dibuat secara spontan. Pengalaman manis ini saya kira bukan hanya saya seorang yang merasakan, malah mungkin pelajar-pelajar yang bukan dari kursus muzik lebih merasakannya. Seterusnya, saya terus kepada tajuk kuliah kami pada minggu ini.
Tajuk kuliah pada minggu ini berkaitan dengan Makyung dan Kompang. Saya mulakan dengan Makyung terlebih dahulu. Objektif dan sasaran pada minggu ini berkaintan sejarah makyung, persembahan dan alat muzik serta muzik makyung iaitu melodi, bentuk dan irama.
Makyung dikategorikan sebagai bentuk Seni Lakun sama seperti Menora, Mekmulung dan Jikey. Hal ini kerana, mekmulung mempunyai lagenda dan mitos yang tersendiri. Bentuk seni lakonnya juga sangat kuno. Mekmulung mempunyai asa yang sama tetapi dibentuk melalui indentiti dan keperluan dramatik yang berbeza. Ia menggunalkan pelakon manusia dan mengutamakan dialog, tarian, muzik vokal serta instrumental. Mekmulung juga seperti Menora iaitu mengisahkan penceritaan.
Mekmulung berasal dari Patani (Kerajaan Melayu Lama: Hikayat Patani) dan mula tersebar luas di Semenanjung Malaysia, Medan dan Kepulauan Riau-Lingga di Indonesia. Selepas 200 tahun, ian mula dipindah ke Kelantan dan terus dibawa ke Kedah dia bawah naungan Sultan Mohammad ke IV. Tengku Temenggung Ghaffar merupakan orang yang bertangungjawab di Kampung Temenggung Kota Bharu. beliau juga diberi tugas atau naungan tentang sistem latihan, muzik dan kostum yang dipehalusi secara sistematik. Mekmulung akhirnya bertukar dari Tradisi istana ke Tradisi Rakyat (Folk theater). Makyung dipersembahkan untuk tujuan ritual. Antaranya, makyung dipersembahkan melalui main puteri adalah berjuan untuk penyembuhan penyakit. Persembahanya sebagai sembah guru dan aras panggung yang digunakan sama dengan aras tanah. Selain itu, Mekmulung juga dipersembahkan untuk tujuan Persembahan. Lantai punggung didirikan beberapa kaki dari atas tanah dan beratap serta ruang belakon di tengah-tengah pangung. Pemuzik dan pelakon yang mengambil peranan sebagai korus yang duduk di tepi lantai.
Makyung mempunyai cerita dan mitos yang tersendiri sejak dari dulu lagi. Cerita asalnya betajuk Dewa Muda iaitu merypakan cerita rakyat. Terdapat kira-kita 11 buah cerita dan 30 buah lagu reportoire yang berkaintan dengan Mekmulung. Cerita ini dikisahkan melaui dialog, nyanyian, tarian dan diiringi muzik vokal serta instrumental. watak-watak yang terdapat dalam cerita ini ialah Pakyung dan Pakyung Muda (Watak utama), Makyung dan Puteri Makyung (Raja perempuan), Peran Tua dan Peran Muda (Pengasuh) dan Tok Wak (Ahli Nujum dan tukang). Namun pada abad ke 20, peranan utama dipegang oleh wanita. menurut sesetengah pendapat, hal ini kerana pada waktu itu raja-raja selalu keluar berperang, dan disebakan itu, raja atau pembesar khuatir jika isteri-isteri mereka tertarik dengan penari atau pelakon lelaki tersebut. Antara lagu-lagu makyung ialah mengadap rebab (lagu terpanjang), kijang mas, lagu sindung, lagu ela, mengulit raja nak tidur dan sebagainya. Setiap lagu mempuyai mode mereka yang tersendiri.
Alat-alat muzik utama ialah sepasang gendang, sepasang tetawak dan sebuah rebab tiga tali. tambahan alat pula ialah serunai, geduk dan canai. Bentuk dan struktur lagu-lagu Makyung ditentukan dalam sistem gongan iaitu pusingan dimana jangka masa tetentu yang ditentukan dengan pic-pic gong. ia juga dikawal oleh tetawak kecil dan sistem gongan adalah 8 bit, 16 bit dan 32 bit. Irama mekmulung menggunakan empat timbre (pak, dum,cak,ting), gaya meningkah (interlocking) dan hampir semua lagu makyung bertempo agak pelahan. Melosi lagu ini dipersembahkan oleh seorang penyanyi dan alat muzik rebab. melodinya juga berhias dan kompleks. mekmulung menggunakan tekstur Heterofoni.
Berbalik pula pada tajuk Kompang. Objektif yang ditekankan ialah sejarah kompang, alat muzik kompang serta muzik kompang iaitu tempo dan rentak. Kompang berasal dari kebudayaan Arab di Asia Barat ( Timut Tengah). ia juga dikenali sebagai Dufuf, daff, duff, tar atau bendir. Namun, di Indonesia ia dikenali sebagai terbang atau rebana. Kompang ini dibawa olrh pendagang Arab pada kurun ke 13 Masihi dan di klafikasikan sebagai Membranofon dalam kelas dram kecil. Kompang ini biasanya digunakan dalam masyarakat melayu untuk meraikan majlis perkahwinan, majlis keraian Islam, Maulidul rasul dan Berkhatan. Masyarakat sosial kita pula menggunakan kompang sebagai menyambut ketibaan pemimpin dan dalam acara-acara rasmi. Kompang mempunyai adap-adap yang harus diikuti oleh pemain. Antaranya ialah, Pakaian amat dititikberatkan, tidak boleh melentangkan kompang, tidak boleh melambung kompang, dan tidak boleh meletakkan arah kulit muka kompang ke lantai.
Bahagian yang terpenting Kompang adalah Belulang dimana ia akan menghasilkan bunyi di mana Belulang ini diperbuat daripada kulit kambing betina. Kompang terbahagi kepada beberapa jenis permainan iaitu Kompang Hadrah (Negeri Perak), Kompang Johor/Jawa, Kompang Eizhar (Negeri Selangor) dan Kompang Kelalang (Negeri Melaka). Kompang juga beleh diperoleh dalam saiz yang berlainan mengikut umur tertentu. Antara saiz-saiz kompong ialah yang mengikut peringkat umur pemain ialah saiz 30 sentimeter (12 tahun dan kebawah), 32.5 sentimeter ( 13tahun dan 14 tahun), 35 sentimeter ( 15 tahun dan 16 tahun) akhir sekali untuk orang dewasa iaitu 37.5 sentimeter dan 40 sentimeter. Kompang dimainkan dengan sebelah tangan dimana sebelah tangan lagi untuk memukulnya. ia juga dimainkan secara berdiri dan duduk. Kompang menghasilkan dua bunyi iaitu 'pak' dan 'bung' dimana pukulan pak haruslah lenih berat baripada bunyi 'bung'.
Terdapat tiga jenis pukulan paluan semasa memainkan kompang secara beramai iaitu Melalu, Meningkah dan Menyilang. Kumpulan Melalu adalah sebagai memainkan rentak asa, Kumpulan menyilang pula memainkan rentak silihan (up beat) kepada pukulan Melalu dan Kumpulan meningkah menjadi penghias rentak yang memainkan paluan antara kumpulan melau dan menyilang. Malahan, setiap persembahan kompang terdiri daripada tiga bahagian pukulan iaitu pukula 'mula' dimana sebagai 'hint' untuk memulakan dan memaikan sebuah lagu. Kemudian pukulan lagu dan akhir sekali Pukulan 'mati' untuk mengakhiri sesebuah lagu. Dari segi penjagaan Kompang, Kompang perlu dikendurkan permukaanya untuk disimpan. Sebelum memulakan permainan, barlah permukaan kompang tersebut ditegangkan dengan sedak. Kompang yang basah haru dijemur sehingga kering supaya tahan lebih lama. Penalaan kompang pula bertujuan untuk meninggikan ton bunyi kompang dan menegangkan permukaanya menggunakan sedak. Sedak boleh dibuat daripada rotan atau wayar plastik. Rentak asas kompang ialah Inang, Masri dan Asli.
Secara Keseruhannya, makin banyak kita mempelajari tantang muzik tradisional, semakin banyak ilmu yang menarik yang kita dapat. Jika dulu saya hanya mengenali Mekmulung sebagai muzik rakyat semata-mata yang mempunyai unsur-unsur mistik, namun kini saya lebih mengenali apa itu Mekmulung sebenarnya. Dari penceritaanya, muzik, tarian serta watak-watak yang ada amat menarik perhatian saya. Kemudian, saya didedahkan pula dengan mendalam tentang kompang. Sebelum ini saya hanya tahu kompang hanya dimainkan untuk majlis perkahwinan, menyambut tetamu khas dan jenis permainan lebih kurang sama cuma rentak yang berbeza. Berbeza pula dengan video yang telah disajikan kepada kami, dimana ada pertandingan kompang yang dimainkan secara formasi, kompang zikir, dan Johor mungkin. Maaf jika saya silap, tetapi video itu amat menarik sehinggakan saya terfikir, kenapa tidak kita ketengahkan dengan lebih meluas tentang cara permainan tersebut disamping dapat memelihara muzik tradisional dari diubah dan dilupakan oleh generasi-generasi akan datang. Sekian sahaja refleksi saya pada kali ini, Assalamualaikum dan salam Ramadhan Al-Mubarak..
Teruskan Membaca...
 

My Blog List

Blog Pelajar Kumpulan A

My Blog List

Blog Pelajar Kumpulan B

blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 NADIA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template